Det
er midsommer og alle livsånder kribler og krabler lysvågne
i alt og overalt. Naturens store champagneflaske har ladet proppen
springe
- og sikke et brus. Hvert år sker det samme, og hvert år er det næsten ikke til at tro, det er virkelig sandt. Hvis det er et bedrag, er det det skønneste bedrag. Og hvis vi lader os sådan bedrage, gør fuglene og dyrene og planterne det også. Hvis livet er noget, vi drømmer, så lad os for Guds skyld få lov at drømme videre. Og gid vi så kunne drømme alle mareridt på flugt. Gid vi kunne fyre dem af som raketter, helt op til Solen, så kunne den brænde dem til aske. Vi kan så meget idag, vi mennesker, hvorfor kan vi så ikke også det? Det må vi nok spørge os selv om, og selv svare på, tror jeg, siden det nu er os, der drømmer, og i vores drøm det foregår. Lige
her og nu får vi al dejlighedens livskraft i alle dens skikkelser
serveret for os af naturen, omtrent som på et sølvfad.
Ikke
- gudskelov - som det afhuggede hovede af Johannes Døberen, som
midsommerfesten, den oldgamle, hedenske naturfest blev viet til, da
kristendommen
holdt sit indtog. Men festen for Johannes Døberen slog nu aldrig
rigtig an. Midsommer-festen bevarede som naturfest sin anseelse som
årets
anden store folkefest på højde med julen. Sådan er
det
endnu. Der
er det særlige ved ilden, i modsætning til luften, vandet
og
jorden, at den kan vi ikke leve med, hvis den ikke er bundet. Hvor den
slipper løs, er den en ulykke. Den eneste ild i ren ubunden, fri
form, der daglig er synlig for os, er Solens, og den kan vi kun leve
med,
fordi den udfolder sig så dejligt på 150.000.000 kilometers
afstand. Bevar os vel, hvis den kom tættere på.
At mennesket i høj grad er i stand til at sætte verden i brand, det ved vi af erfaring. Og derom taler også midsommerfesten - fra dybet af historien og vores egen sjæl. Den taler om liv og død, om kærlighed og had, om at gøre godt og volde ondt. Den fortæller om kvindelighedens styrke, om hvor farlig denne styrke kan anses for at være, og hvor udsat for overgreb - præcis som naturen selv. Højt
placeret deroppe på bålet, har vi heksen siddende, som
midsommer-festens
centrale menneskefigur. Den eneste højtidsfest, hvor vi har
kvindeligheden
anbragt i en midterposition. Her troner hun til gengæld - men i
ensomhed,
og hun gør det som ondskabens symbol, mens hun venter på
at
blive brændt af. Men
ægte djævelske synder var egentlig kun hor og trolddom, og
djævelens redskab til at lokke folk i fordærv var
først
og fremmest kvinden. Ved Herrens ord og brænding på
bål,
skulle man få bugt med Satan og hans hær, den unge
forførerske,
og den gamle heks, der bedrev utugt med djævelen selv. Alle mand
var på vagt. Og mere skulle der ikke til for at forbinde en
kvinde
med Satan, end at hun brugte mund og f.eks. sagde: Selvom
heksebrændingerne ebbede ud i Danmark efter godt halvandet
hundrede
år, så fortsatte processerne, nu mest som injuriesager, den
sidste fandt faktisk sted så sent som i København i 1936.
Men
hvornår er heksen som symbol havnet på vores
sankthansbål?
Det gjorde hun såmænd først op igennem sidste
århundrede.
Den lutherske kristenhed, hvor jo kvinden - selv i Marias uskyldige
jomfru-og
moderskikkelse - var fjernet, og Faderen og Sønnen alene tilbage
på tronen, har vel ikke kunnet bære at have livskraften -
som
altid til sankthans netop ansås for stærkest, ligesom
derfor
også kvindeligheden, som jo var af det onde, undtagen som hustru
i mandens favn - kunne vel ikke have den til at udfolde sig så
påtrængende
som det, hele festens væsen drejede - og altid havde drejet sig
om.
Den måtte vel - også her - bringes under kontrol, og derfor
brændes symbolsk. Men
det vides nu med bestemthed, at de jyske hekse drog nordpå. Den,
der tog en græstørv på hovedet, kunne se dem.
Kan der siges andet til det, end at i tidens løb er nu utallige mænd daglig fløjet lige rundt om det nærmeste hjørne til det stedlige Bloksbjerg og Hekkenfeldt. Og har konen løftet et øjenbryn, er hun blevet bedt om at skrubbe ad Hekkenfeldt til - men Fanden var løs, hvis hun gjorde det. Lad
os fremefter give den ensomme heks deroppe følgeskab af en
troldkarl.
Så kan de brænde sammen i et rigtigt naturkræfternes
elskovsbål, og måske være en mere fuldgyldig
besværgelse
af ondskaben. Tillykke med livet alle sammen.
Båltalen
blev året efter (i 1994) trykt til Sct.Hans i Dagbladet
Jyllandsposten.
Kilde
og skjulte, indflettede citater fra "Dagligliv i Norden i det
16.århundrede"
af Troels Lund. |